SALGIN AVM'LERİ NASIL ETKİLEDİ
AVM’LERİN KORONAVİRÜS GERÇEĞİ
İlk olarak Çin’in Wuhan kentinde ortaya
çıkan ve şuan da bütün dünyayı etkisi altına alan Covid-19 (koronavirüs)
salgını uluslararası piyasalardaki baskı, yüksek vaka sayıları, ve ölüm
oranlarıyla tüm dünyada derin bir endişe yaratmaya devam ediyor. Salgının dünya
çapında ekonomik dalgalanmalara sebep olması Alışveriş merkezlerini de
etkiliyor.
Türkiye özelinde
inceleyecek olursak 16 Mart’ta İçişleri Bakanlığı 81 il genelinde yürürlüğe
soktuğu tedbir kararıyla kafeterya, sinema, tiyatro, gösteri merkezi gibi
birçok yerin faaliyetlerini geçici olarak durdurdu, 18 Mart’ta salgını önlemek
için tüm vatandaşların üç hafta boyunca evde kalmasına yönelik çağrı yapıldı,
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) halk sağlığı için, toplum ve
perakende sektör temsilcilerinin de taleplerini dikkate alarak AVM'lerin
kapatılmasına yönelik bir tavsiye kararı aldı. Ayrıca 21 Mart’ta İçişleri
Bakanlığı lokanta, restoranlar, pastaneler ve benzeri iş yerlerinin saat 24:00
itibariyle sadece paket servis, gel-al benzeri şeklinde hizmet vereceğini
açıkladı. Perakende sektörü oyuncularının, ticari anlamda büyük zarara
uğrayacaklarını bilmelerine rağmen çalışanların ve ziyaretçilerin sağlığını
korumak için AVM içindeki mağazalarını kapatma tedbiri alması kaçınılmaz hale
geldi. Bu durum karşısında mağazaların ve hatta AVM’lerin birçoğu kapatma
kararı almaya başladı.
8-15 Mayıs itibariyle kademeli olarak
açılmaya başlayan AVM’ler kapalı kaldığı süre zarfında ciro ve müşteri kayıpları yaşadı.
Salgının yayılmasını
engellemek amacıyla birçok kişi evde kalma politikası izlerken hemen hemen her
sektörden birçok firma uzaktan çalışma yöntemine geçti. Dolayısıyla mağazalar
ve AVM’lerin ziyaretçi sayısında ciddi bir düşüş yaşandı. Bu durum da ürün
satışında azalmaya ve dolayısıyla ciro kaybına neden oldu.
AVM’lerde bulunan
mağazalar AVM yönetimine, cadde üzerinde bulunan mağazalarsa mal sahibine kira
uyarlaması talebinde bulunuyor. AVM’ler ve mal sahipleri mevcut ticari şartları
görüşme ve kira uyarlamasına gitme yönünde olumlu dönüşler sağlıyor.
Koronavirüs
salgını bütün dünyayı sarmışken AVM’ lerdeki etkisini bir teknoloji mağazasında
satış danışmanı olarak çalışan Tuğba Duman’la konuştuk.
Koronavirüs
salgını AVM’leri nasıl etkiledi?
Koronavirüs herşeyi
olumsuz etkilediği gibi avmleri de olumsuz etkiledi ilk dönemlerde kapatma
kararı alan avm’ler açıldıktan sonra oran yapmak gerekirse %50 lik bir satış
kaybı yaşadı. Bazı firmalar kar edemedikleri için küçülmeye ve kapatmaya karar
verdi. Daha sonra teknoloji sektörüne olan ihtiyaçla bir canlanma yaşadı.
Özellikle bilgisayar bölümü Eba ve evden çalışmak zorunda kalındığı için yüzde
200 bilgisayar satışlarında ön görülemeyen artış yaşandı.
Mağazalarda ne gibi
değişiklikler oldu?
Avm’ler de genelde saat
sabah 10:00 akşam 22:00 saatleri arasında açılırken bu saat dilimlerimde bir
değişim yaşandı. 12:00 ve 20:00 arasında hizmet sunuldu. Bir iki ay bu şekilde
ilerlerken vakaların sayısında azalma da yaşanınca tekrar eski saatlerine dönüş
yapıldı. Reyon temizlikleri, kapılara dezenfektan, siperlik, eldiven gibi
önlemlerin yanı sıra mağaza da sosyal mesafeler için adımlar konumlandırıldı.
Bilgi afişleri de reklam filmleriyle desteklendi. Mağazaya kapasitesinden fazla
müşteri alınmaması için güvenlik şeritleri çekildi .
AVM’lere gelen insan
yoğunluğu ne durumda?
İnsan yoğunluğu ilk
zamanlarda az olmasına rağmen saatler düzeldikten sonra her yerde kuyruklar
oluştu. Çok büyük bir kalabalık oluştu. Herkes dip dibe çalışırken müşteriler
ve avm’ de gezenler maskeye veya dezenfektana önem vermemeye başladı. Yemek
katlarında yere iğne atsan düşmeyecek derecede yoğunluk oluşurken virüsü herkes
unutmuş gibi davranıyorlardı.
Şatışlarda düşüş- artış
var mı? Hangi aylarda artış- azalma oldu?
Satışlarda düşüş ciddi
şekilde yaşandı ayda 2 bin telefon satan mağaza 1200’lere kadar geriledi. Bunun
sebebi insanların bilgisayara ihtiyaç duymalarının yanı sıra alım gücü düştü.
Fiyatlarla gelirler ters orantı oluşturdu. Ürün temin edilemediği ve bir takım
ekonomik sorunlarla cihazların fiyatları tavan yaptı. O yüzden ihtiyaçları olan
ürünlere ağırlık veriliyor.
Çalışanlar AVM’ler için
salgın sürecini nasıl değerlendiriyor?
Bende bir çalışan olarak
yetersiz önlem bilinçsiz bir toplum olduğunu düşünüyorum. Gezmeye kapalı
alanlara gelip elleriyle ürünlere dokunup dezenfekte etmediklerini gözlemledim.
Maskeleri sadece süs için takıyorlar ve uyarılara da tepki gösteriyorlar. Maske
siperlik gibi önlemleri aldığımız için bütün gün havasız bir ortamda
zorlanıyoruz tabi ki.
AVM’lerde alınan önlemler
ne durumda? Sıkı bir şekilde mi devam ediyor, esneklik oldu mu?
Esneklik oluşmuştu tabi
ki ama 2. Dalga gelince yine ilk baştaki kadar sıkı tutmaya özen gösteriliyor
mesela eskiden güvenlikler manuel ateş ölçerler kullanırken kapılara
mekanikleri yerleştirildi. Kafelerde denetim olduğu için sosyal mesafelerde
ağırlama yapılıyor. Olması gerekenden daha az önlemler ama vakaların
artışında ciddi bir payı vardır avm’lerin.
İlk vakanın görüldüğü 11
Mart’tan bu yana AVM’lerin geldiği son durum nedir?
Son durum su şekilde
girişte ateşiniz ölçülüyor. Yüksekse alınmıyorsunuz mağazalara girerken yine
ateşiniz ölçülüyor maskenizi çıkarmanız kesinlikle yasak çıkaran olursa
uyarılıyor takmazsa güvenlik eşliğinde dışarı çıkarılıyor. Kalabalık olmuyor şu
son zamanlarda hatta çoğu mağaza boş. İnsanlar yeniden tedirgin oldu sayılar
artınca ve yüzde 60’ı ihtiyaçlarını karşılamak için geliyor ama yüzde 40 hala
eğlenmek için ve gezmek için geliyor.
Yorumlar
Yorum Gönder